Ákos
A Hasonlóság Szabályai
Amikor azon a ponton álltunk, ahol útjaink ideiglenesen
elválnak, megkérdeztem tőle, hogy hol is lakik Ő tulajdonképpen. Ez aznap volt,
amikor megismertük egymást. Eső után és hajnal előtt. Egy ideig csendben nézte
a pocsolyát, aminek két partján állunk, majd magához húzott és átölelt. Ott,
ahova most egy lépéssel közelebb állsz, mondta, majd mosolyogva fordított hátat,
és ahogy távolodott, kialudtak az utcalámpák.
Ezt csak azért meséltem el, mert meg akartam kérdezni
tőled:
Gondolkozol-e néha azon, hogyha létezik számunkra
visszaút... persze nem is tudom, miért, valószínűleg ahogy én, éppúgy te sem
engeded meg magadnak a kétely luxusát.
Annyit elmondhatok talán: egy lépéssel most mindannyian közelebb kerülünk, és valahogy ez is
távollétet fog majd jelenteni.
Nem akarunk ünneprontóak, mocskosszájúak, profanizálók,
semmirekellőek, vagy satöbbik lenni, szóval nyílván ismétcsak törékeny közegünk
mibenlétéről beszélünk, gondolom, ebben mindenki egyetért, mindennek megvan a
maga módja, és a módoknak is megvan a maguk mindene, és mi is (azt hiszem) egy
ilyenfajta mindent igyekszünk az egyetlen ismert módján megközelíteni.
Perspektívánk mögé zártan konvenciók kérdései vetülnek
fel, és azok különböző szintjei.
Az elsők egyikén abban a kérdésben találjuk magunkat, mi
is a valóság, egy későbbin abban, hogy mi lenne a fikció, majd valahol az
egyetemes szédület magasságain a zárokat művészetté próbálnánk nyilvánítani.
Eljátszunk a megnevezés, a jog, a konszenzus, akár maga a
fejlődés írott és íratlan szabályaival, majd végeitől feszítjük a panorámára a
hasonlóság kiüresített bőrét, valahogy úgy, ahogy krisztust a keresztfa
élettelen tömegéhez.
A Szavak mindig
előre leszögezettek.
Azt mondják, van egy olyan közösségi forma, aminek meghatározója
az esetlegesnek ható, vagy akár egyenkénti hasonlóság, de én ezen analógia
elméleti kiterjeszthetőségében, hadd valljam be, egyáltalán nem hiszek. Tudom,
hogy Ő sem tenné.
Emlékem egy képet őriz róla: Csontvázak széttört hegyén
áll festett, vörös háttér előtt, és mintha azt mondaná ajkak transzparenciának
tűnő mélységei közül:
Egy lépéssel
ismét közelebb kedvesem,
egy lépéssel
ismét közelebb.
Feküdt a földön, és tudta, hogy mostmár képtelen lenne
mozogni. Nem tudta, és nem is érdekelte, miért, de ez a gondolat valahogy
nyugalommal töltötte el. Még hallotta, ahogy a vércseppek lassan és
egyenletesen érnek földet melléje a kagyló párkányáról. Utolsó pillantása a
végrehajtás eszközére meredt, melynek élén csíkokat húzott a vibráló neon.
A mindentudás ára a száműzetés.
Miért?
Honnan?
Ahogy a sérülések, nyomaik is rendkívül sokfélék
lehetnek. Mindannyian össze-vissza voltunk már valószínűleg horzsolva, hogyha
minden ártalom életünk végéig otthagyná nyomát, akkor úgy járkálnánk az utcán,
mint megnyúzottak, és ez még teljesen természetesnek is tűnne.
A mélyrehatolt vágások azok, amik egyedivé tesznek.
Húsmélységben mérik a partikularitást, és abban, hogy
ezek a mély felhasításai élő szövetünknek hova és milyen irányból estek.
Paradox módon a legmélyebb vágásoknak nem lehet okát
bizonyosan megállapítani.
Ugye túl nagy merészség lenne azt állítani, hogy
katarzisra születtünk,
talán még az is hogy hasonlóra,
azt hiszem, a legegyszerűbb annyit mondanom, hogy karjai
közé,
hogy közel a szívéhez,
hogy közel a gyomrához,
hogy közel az ajkához,
hogy közel a hangjához,
hogy közel a szeme első és utolsó, vibráló, hasítóan mély
pillantásához,
egyszerűen annyit, hogy közel.
Miután elváltunk, én nem voltam otthon.
Távolodó lépteivel a tér megszűnt létezni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése